Kortlægning af videnskabelige kontroverser (KOVIKO)

KOVIKO-plancher

PROJEKTET ER AFSLUTTET
Projektperiode: 2011-2017

KOVIKO var et pædagogisk pilotprojekt under Den Gode Uddannelse:

I dag ser vi, at en række centrale samfundsmæssige spørgsmål i stigende grad bygger på kompliceret teknologisk og videnskabelig viden, hvorom eksperterne ofte er uenige. Det gælder f.eks. i spørgsmålet om genmanipulerede fødevarer, digitale formater, energiforsyning, klimatilpasning, vurdering af miljø risici, stamcelleforskning, vacciner, etc. Men tillige "blødere" temaer såsom kulturarv, kommasætning, multikulturalisme, økonomiske prognoser, retsnormer, osv. udgør vidensfelter, hvor eksperterne ofte er uenige.

KOVIKO havde til formål at sætte den studerende i stand til at kortlægge, analysere og grafisk visualisere sådanne teknologiske og/eller videnskabelige kontroverser med diverse digitale metoder og redskaber, herunder Issue Crawler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litteratur

Hvis du er interesseret i eller gerne vil vide mere om kortlægning af kontroverser, finder du her et forslag til litteratur.

Latour, Bruno (2005)
From Realpolitik to Dingpolitik – or How to Make Things Public
In: Making Things Public Pp. 14-41. Atmospheres of Democracy, Cambridge: MIT Pres

Marres, Noortje & Richard Rogers (2008)
Subsuming the Ground: how local realities of the Fergana Valley, the Narmada Dams and the BTC pipeline are put to use on the Web.
Economy and Society Vol. 37 Number 2 May 2008: 251-281.

Venturini, Tommaso (2010)
Diving in Magma: How to explore controversies with actor-network theory
Public Understanding of Science May 2010 Vol. 19 Number 3: 258-273

Whatmore, S. (2009)
Mapping knowledge controversies: environmental science, democracy and the redistribution of expertise
Progress in Human Geography Vol 33 Number 5: 587-599.

Metode

Her følger links til nogle af de digitale metoder og redskaber, som kan anvendes i kortlægningen af kontroverser.

 

 

 

 

 

 

 

Projektet blev støttet af:

KOVIKO blev støttet af projektet 'Den gode uddannelse' på Københavns Universitet

Projekt: Kortlægning af videnskabelige kontroverser (KOVIKO)
Projektansvarlige: 
Ayo Wahlberg (Institut for Antropologi)
Anders Blok (Sociologisk Institut)
Start:  1. september 2011
Slut:  31. januar 2017