Kortlægning af videnskabelige kontroverser (KOVIKO)
PROJEKTET ER AFSLUTTET
Projektperiode: 2011-2017
KOVIKO var et pædagogisk pilotprojekt under Den Gode Uddannelse:
I dag ser vi, at en række centrale samfundsmæssige spørgsmål i stigende grad bygger på kompliceret teknologisk og videnskabelig viden, hvorom eksperterne ofte er uenige. Det gælder f.eks. i spørgsmålet om genmanipulerede fødevarer, digitale formater, energiforsyning, klimatilpasning, vurdering af miljø risici, stamcelleforskning, vacciner, etc. Men tillige "blødere" temaer såsom kulturarv, kommasætning, multikulturalisme, økonomiske prognoser, retsnormer, osv. udgør vidensfelter, hvor eksperterne ofte er uenige.
KOVIKO havde til formål at sætte den studerende i stand til at kortlægge, analysere og grafisk visualisere sådanne teknologiske og/eller videnskabelige kontroverser med diverse digitale metoder og redskaber, herunder Issue Crawler.
Gennem KOVIKO lærer den studerende at navigere i et komplekst vidensfelt samt formidle denne viden via digitale metoder.
Som sociologistuderende med en bred interesse for teknologiudvikling og innovation deltog jeg i KOVIKO i 2011, og i dag trækker jeg i meget høj grad på de teoretiske og metodologiske værktøjer som KOVIKO-kurset har lært mig. Jeg er meget glad for at kurset gør sig gældende på KU og jeg er ikke overrasket over at se, at KOVIKO-tilgangen er obligatorisk undervisning på natur- og samfundsvidenskabelige uddannelser på blandt andet University of Oxford og Sciences Po, eftersom KOVIKO kan tydeliggøre nogle af videnskabernes idiosynkratiske og politiske elementer – perspektiver som jeg ikke vil være foruden.
Læreringsmålene for KOVIKO kan læses herunder:
Igennem kurset opnår den studerende – ved selv i praksis at designe og gennemføre kortlægning af en videnskabelig kontrovers – kompetencer til at kunne:
A) Søge og behandle store mængder information med henblik på minutiøst at dokumentere og kortlægge et fler-dimensionalt socialt fænomen (i form af en kontrovers).
B) Gennemføre en analyse af et selvvalgt teknologisk og/eller videnskabeligt emne med udgangspunkt i en kontrovers’ tidslige og rumlige dynamik, samt dens netværk og aktører.
C) Benytte og udvise fortrolighed med en række værktøjer og visualiseringsteknikker, der tjener til at formidle og publicere en selvvalgt kontrovers på KOVIKOs hjemmeside.
D) Placere en teknologisk og/eller videnskabelig kontrovers i samtidens sociale, kulturelle og politiske dynamikker, gennem brug af centrale socialvidenskabelige begreber.
I efteråret 2011 startede KOVIKO for fuld udblæsning, og blev siden fulgt op som sommerskolekursus i 2012 og 9-ugers kurser i 2013, 2014 og 2016. KOVIKO blev igen oprettet som kursus i forårssemesteret 2017 under navnet MASCOT og forventes at fortsætte under dette navn. Søg efter navnet i KU's kursusdatabase.
Klik her for at se de mange mange kontroverskortlægninger der med tiden er blevet gennemført på KOVIKO (ligger på en selvstændig side).
KOVIKO udsprang fra MACOSPOL projektet, med hovedsæde i Paris på universitetet SciencePo.
KOVIKO har undervejs været i kontakt med andre kortlægningsprojekter, og nedenfor finder du links til et lille udsnit af forskellige projekter fra Paris, Manchester, Amsterdam og Aalborg Universitet.
Litteratur
Hvis du er interesseret i eller gerne vil vide mere om kortlægning af kontroverser, finder du her et forslag til litteratur.
Latour, Bruno (2005)
From Realpolitik to Dingpolitik – or How to Make Things Public
In: Making Things Public Pp. 14-41. Atmospheres of Democracy, Cambridge: MIT Pres
Marres, Noortje & Richard Rogers (2008)
Subsuming the Ground: how local realities of the Fergana Valley, the Narmada Dams and the BTC pipeline are put to use on the Web.
Economy and Society Vol. 37 Number 2 May 2008: 251-281.
Venturini, Tommaso (2010)
Diving in Magma: How to explore controversies with actor-network theory
Public Understanding of Science May 2010 Vol. 19 Number 3: 258-273
Whatmore, S. (2009)
Mapping knowledge controversies: environmental science, democracy and the redistribution of expertise
Progress in Human Geography Vol 33 Number 5: 587-599.
Metode
Her følger links til nogle af de digitale metoder og redskaber, som kan anvendes i kortlægningen af kontroverser.
- DMI (Digital Methods Initiative)
- Issue Crawler
- Gephi
Ayo Wahlberg
Institut for Antropologi
Mail: Ayo.Wahlberg@anthro.ku.dk
Telefon: 35 32 44 51
Anders Blok
Sociologisk Institut
Mail: abl@soc.ku.dk
Telefon: 35 32 35 77
Telefon (sekretariat): 35 32 34 64
Projektet blev støttet af:
KOVIKO blev støttet af projektet 'Den gode uddannelse' på Københavns Universitet
Projekt: Kortlægning af videnskabelige kontroverser (KOVIKO)
Projektansvarlige:
Ayo Wahlberg (Institut for Antropologi)
Anders Blok (Sociologisk Institut)
Start: 1. september 2011
Slut: 31. januar 2017