3 March 2022

Kristoffer Albris in the news commenting on the perception of Ukrainian President Zelenskyy

DISTRACT Assistant Professor Kristoffer Albris is commenting on the hero image of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy in the Danish newspaper Politiken today. In times of crisis, heroes arise because people need leaders and plans to follow and to feel safe. The forceful support for Zelenskij these days is a special case, as we have rarely seen such an overwhelmingly positive international perception of a leader, Kristoffer explains. He, however, also points out that we are still early in the war and that such perceptions often change as the crisis continues.

Excerpts from the article (in Danish):

»At søge efter et forbillede er meget klassisk i krisesituationer, og vi så det også ved pandemiens begyndelse. I politisk forskning kalder man det rallying behind the flag. Man oplever en krise, der kræver, at nogen tør handle og stille sig i front. Og så støtter man op om flaget eller lederen«, siger Kristoffer Albris. Han forsker i katastrofeadfærd, dvs. hvordan vi opfører os, når verden ramler sammen. Men hans officielle titel er adjunkt ved Institut for Antropologi og Sodas (Copenhagen Center for Social Science Data) på Københavns Universitet.

Vores opbakning til lederen er i Ukraines tilfælde noget særligt, siger Kristoffer Albris. »En hel vestlig verden betragter krigen udefra og bliver betaget af den samme leder, som i den grad stiller sig foran. Det er sjældent at se én leder, der fremstilles så entydigt positivt. Ingen synes at betvivle hans motiver, hans mod eller hans oprigtighed«. Katastrofen er i dette tilfælde en invasion af et fredeligt demokratisk land. Det skaber plads til en krigshelt.

Picture of article in online version