23. april 2020

Sådan overtaler man danskerne til at opgive deres frihed og blive hjemme

Langt de fleste danskere nøjes ikke med lydigt at følge myndighedernes råd og retningslinjer under coronakrisen. Vi gør det ligefrem med glæde og nogen endda med stolthed. Og bliver vi bedt om at forklare hvorfor, svarer vi ikke først, at vi er bange for at blive syge, men at vi gerne tager en for holdet. De gamle og de udsatte, venner og familie selvfølgelig. Men også for det helt store hold. Vores landsmænd. Og sågar: menneskeheden.

Professor ved SODAS Robert Böhm og Professor ved Institut for Psykologi Ingo Zettler følger tæt, hvordan danskerne reagerer på myndighedernes ordrer og anbefalinger under coronakrisen. De er PIs på projektet COVID-19 Snapshot MOnitoring (COSMO) project, der undersøgerborgernes viden, opfattelse og adfærd relateret til udbruddet af den nye coronavirus (COVID-19). Projektet er finansieret af Det Samfundsvidenskab Fakultet på Københavns Universitet og Lundbeck Fonden. Det er del af et større forskningsinitiativ koordineret af WHO/Europa og vil fortsætte de næste 5 måneder.