Mass Politics and Social Media – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

SODAS, dansk > Forskningsprojekter og grupper > Mass Politics and Soci...

Mass Politics and Social Media

Hvad vælgerne taler om under en valgkamp

De samfundsvidenskabelige forskere interesserer sig blandt andet for politisk holdningsdannelse – altså hvordan vælgerne beslutter, hvilket parti, de vil stemme på, og også her giver big data fra for eksempel sociale medier helt nye muligheder.

I projektet Mass Politics and Social Media har forskerne ”høstet” al den politiske debat fra i alt 2,5 millioner danske Facebookprofiler i perioden op til folketingsvalget i juni 2015 og har analyseret debattens tone og indhold. Ud fra de data er forskerne nu i gang med at undersøge, hvilken betydning de traditionelle partilederrunder har i valgkampen: Om TV-udsendelserne ændrer fokus for den politiske debat og flytter stemmer i de afgørende uger op til valget.

På den måde kan forskerne med ret stor præcision sige, hvordan vælgerne reagerer på partileder-debatterne, og det er afgørende, for den politiske debat foregår jo i høj grad på de sociale medier, hvor man kan dele og mene, hvad man vil - uden at blive redigeret af journalister og redaktører på de traditionelle medier. Ved at gå systematisk til i dette tilfælde Facebook-data kan forskerne dermed besvare det spørgsmål, som alle, der har en interesse i valgets udfald stiller sig selv under en valgkamp: ”Hvad taler de om over frokosten derude på arbejdspladserne?”

Projektet ledes af professor i økonomi David Dreyer Lassen og Robert Klemmensen, Syddansk Universitet