DIPLOFACE: Når topledere tweeter

Statslederen, diplomaten og de sociale medier

165 af verdens statsledere har personlige Twitter-konti, og to tredjedele af dem skriver deres egne tweets. Også under vigtige internationale forhandlinger om fredsaftaler eller fordelingen af flygtninge i EU.Det gør de, fordi offentligheden i dag er en del af den diplomatiske værktøjskasse. Statsledere, ministre og embedsfolk reagerer på kravet om mere åbenhed i en intens 24-timers mediedækning og forsøger at positionere sig og få ordet ved selv at udsende korte, improviserede one-liners på Facebook og Twitter direkte fra forhandlingsrummet.

Det giver journalister og alle andre brugere af sociale medier indblik i, hvad der sker bag diplomatiets ellers så lukkede døre, og forskerne på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er nu via indsamling og analyser af interviews, tweets, Facebook-opdateringer, TV-dækning, video m.m. i gang med at kortlægge, hvilken betydning topledernes trang til at dele viden og holdninger på sociale medier har for resultatet af forhandlingerne, for landenes image og indbyrdes styrkeforhold og for diplomatiets evne til at tackle internationale spændinger.

Når toppolitikere lækker dele af forhandlingsprocessen til medier og i Facebook- og Twitter-opdateringer er det nemlig et brud med det klassiske diplomati, hvor vigtige aftaler blev forhandlet på plads i dyb fortrolighed – ofte i hermetisk lukkede forhandlingsrum.

For ti år siden, ville det have været utænkeligt, at et europæisk statsoverhoved kommenterede ”live” direkte fra de forhandlinger, han eller hun selv var en del af, men det internationale diplomati forandrer sig voldsomt i disse år, hvor det er almindeligt med Twitter- og Facebook-opdateringer fra både topledere og embedsfolk, som villigt beretter, hvordan forhandlingerne skrider frem – eller står i stampe – og som kappes om at komme først med de 140 tegn, der fortæller, hvad slutresultatet er. Nogle gange endda inden slutresultatet står helt klart for alle parter.

Læs mere om projekt Diploface: Når topledere tweeter (nyhed fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet) og på projektets eget website.

Projektet ledes af professor i statskundskab Rebecca Adler-Nissen.