1. maj 2020

Over halvdelen af danskerne har givet corona-hjælp

Siden krisens begyndelse har 54 procent af danskerne hjulpet en anden i en corona-relateret sammenhæng. Det viser en undersøgelse fra Sociologisk Institut på Københavns Universitet.

- Det er en betydelig mængde, for risikoen ved at hjælpe er jo større nu, siger Jonas Toubøl, der er Postdoc ved Sociologisk Institut og en af forskerne bag undersøgelsen. De øvrige forskere bag undersøgelsen er Postdoc Hjalmar Alexander Bang Carlsen og Forskningsassistent Snorre Ralund begge fra SODAS.

Og netop på grund af smitterisikoen ved at bevæge sig ud i samfundet er forskerne forbløffede over indsatsen.

- En nedlukning af samfundet kunne forventeligt have medført et fald i den slags aktiviteter og påvirket den uformelle hjælp, siger Jonas Toubøl.

De fleste – lige godt hver tredje - har hjulpet med deling af informationer. Det kan ifølge Jonas Toubøl være alt lige fra at dele et Facebook-opslag til at sætte sig ind i forholdsreglerne og hjælpe naboen med at forstå dem. Omkring hver fjerde dansker har hjulpet isolerede med ærinder som indkøb og hundeluftning. 65 procent har hjulpet i deres eget netværk, og dermed er det den klart mest populære hjælpemåde. Til sammenligning har næstflest - 16 procent - hjulpet gennem en forening eller frivillig organisation.

- Vi tænker jo tit, at vores civilsamfund i Danmark er det her foreningsdanmark, hvor tingene sker i organiserede og formelle grupperinger. Derfor kan det godt overraske, at det personlige netværk stryger så højt op, siger Jonas Toubøl.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen ’Solidaritet og frivillighed i coronakrisen’ fra Sociologisk Institut og SODAS på Københavns Universitet er lavet i samarbejde med Center for Frivilligt Socialt Arbejde og måler danskernes frivillige engagement og hjælpeadfærd under coronakrisen.

Dataindsamler er Danmarks Statistik, der har sendt spørgeskemaer ud til 8.000 danskeres eboks. Tallene i denne historie er baseret på svar fra 2.123 danskere.

Da der er tale om en igangværende undersøgelse, kan man supplere forskernes nuværende dataindsamling ved at besvare spørgeskemaet her (ikke længere tilgængeligt).

Læs hele artiklen fra DR her.